Lekcja otwarta z edukacji matematycznej w kl. III


 „Matematyka zawiera w sobie nie tylko prawdę,
 ale i najwyższe piękno –
 piękno chłodne i surowe,
 podobne do piękna rzeźby”

                BERTRAND  RUSSELL

Dnia 20 marca 2019r odbyła się lekcja otwarta z edukacji matematycznej  w klasie III przeprowadzona przez B. Walczak, którą obserwowała pani dyrektor Agnieszka Kołatkowska.

Głównym celem zajęć było pogłębienie rozumienia sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu liczb, ćwiczenie czytania ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych o podwyższonym stopniu trudności, wymagające koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci, wdrażanie do aktywnej postawy  w czasie zajęć, kształcenie logicznego myślenia. W trakcie pracy dzieciom towarzyszyła „Królowa Matematyki”, która mieszkała w zamku, wspierała   i motywowała ich, aby zdobyli „bilety”, mogli choć na chwilę zamieszkać w jej krainie i stać się prawdziwymi księżniczkami, królewiczami, czy też rycerzami.

W czasie zabawy w „milczka” uczniowie wytrwale wykonywali działania matematyczne, wybierali właściwy wynik na kolorowych kartonikach, a nauczyciel sprawdzał poprawność obliczeń. Kolejnym zmaganiem było rozwiązywanie zadań tekstowych. Tym razem pracowały w grupach.  Towarzyszyły im pozytywne emocje, stopień trudności zadań dostosowany był do możliwości dzieci. Była to szansa rozwoju dla uczniów, którzy świetnie radzą sobie w działaniach matematycznych, jak i tych, którzy za nimi „podążają”. Zadnia umysłowe wyzwalały ich ciekawość, wzbudzały aktywność i motywację, a ich rozwiązywanie sprawiało im przyjemność i satysfakcję.

Uczniowie mieli możliwość planowania i dobrej organizacji pracy, umiejętności współpracy i współdziałania. Natomiast nauczycielowi metoda ta przyniosła ogromne korzyści. Pozwoliła zaktywizować dzieci, a uczniom z deficytami uwolnić się od piętna klęski i tym samym dała „szansę na sukces”, pogłębiła integrację zespołu klasowego.  W nagrodę „Królowa  Matematyki” zaprosiła ich do wspólnej zabawy przy piosence „Siła przyjaźni”, podczas której wykorzystali wybrane przez siebie rekwizyty wykonane przez nauczyciela.

W trakcie podsumowania uczniowie mogli sami ocenić zajęcia, wybierając słoneczka „uśmiechnięte” lub „za chmurką” oraz dokończyć zdanie: „Rozwiązywanie zadań matematycznych jest dla mnie…..”. Jednogłośnie stwierdzili, że lubią matematykę, że jest ona bardzo ważna i potrzeba  w wielu sytuacjach życia codziennego. Uczniowie aktywnie i chętnie brali udział w zajęciach, a podczas pracy wykazali się dużą pomysłowością. Zaproponowane zadania i ćwiczenia wywołały wśród  nich entuzjazm, radość, zadowolenie, a czasami poruszenie. W trakcie zajęć wykorzystano wiele metod aktywnych, które angażowały uczniów do pracy. Trzecioklasiści wykazali się umiejętnością logicznego myślenia i wykorzystaniem wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu zadań tekstowych oraz doskonałą współpracą w grupie, co potwierdziła pani dyrektor.

Opracowała: Bożena Walczak