„Gramy zmysłami”


,,Gramy zmysłami” -wyniki ewaluacji

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole realizowany był Ogólnopolski Projekt  Edukacyjny ,,Gramy zmysłami’’.

Projekt w formie innowacji programowo – metodycznej realizowany był od 1 października 2023r. do 30 maja 2024r. na zajęciach pozalekcyjnych.

Nauczycielami realizującymi powyższe przedsięwzięcie były panie;  Dorota Maciąg i Beata Molenda

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” było:

  • innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci;
  • tworzenie przez nauczycieli, specjalistów odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej;

Założone cele zostały osiągnięte i wszystkie zadania zostały wykonane.

Mocne strony projektu:

  • aktywny udział w projekcie wszystkich dzieci,
  • uwrażliwienie dzieci na bodźce zewnętrzne; dotykowe, smakowe, węchowe
  • projekt jako źródło pomysłów do realizacji zagadnień z podstawy programowej.

Analizując ankiety wypełnione przez uczestników innowacji pedagogicznej ,,Gramy zmysłami” nasuwają się następujące wnioski:

Na pytanie: Czy podobały im się zajęcia ? Wszystkie dzieci jednogłośnie odpowiedziały, że tak.

Podobna odpowiedź pojawiła się przy pytaniu: Czy jeszcze raz wzięłyby udział   w takich lub podobnych zajęciach? Jednogłośnie odpowiedziały, że tak.

Na pytanie: Jakie zajęcia podobały ci się najbardziej? Dzieci mogły dokonać wielokrotnego wyboru.

I tak, 100% uczestniczących  w projekcie zaznaczyło 6 z pośród 8 zadań tematycznych, były to;

  • Sensoryczny tor przeszkód
  • Masa plastyczna
  • Akademia smaku
  • Brudna robota
  • Sensoryczne jajko.
  • Pudełko pełne rozmaitości.

Podsumowanie:

  • zajęcia sensoryczne dla dzieci pobudzają nerwy odpowiedzialne za przekazywanie bodźców do mózgu, umożliwiając tym samym prawidłowe funkcjonowanie;
  • dziecko zgłębia tajniki kształtów i kolorów, rozwija zmysły;
  • uczy się pracować w grupie, poznaje reguły współdziałania i komunikacji;
  • rozwijają się jego zdolności motoryczne, ale także stopniowo wycisza się;
  • zabawa edukacyjna, która w sposób kontrolowany dostarcza dziecku wrażeń dotykowych, słuchowych, ruchowych, a nawet smakowych i dzięki takim aktywnościom dziecko łatwiej kontroluje percepcję swoich ruchów i ciała;
  • integracja sensoryczna zapewnia właściwy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny,
  • stymuluje percepcję wzrokową i słuchową;
  • rozwija umiejętności motoryczne;
  • wspomaga rozwój mowy;
  • aktywizuje komunikację dziecka;
  • także rozwija zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka;
  • ćwiczenia sensoryczne w domu to doskonałe dopełnienie zajęć prowadzonych przez terapeutę;
  • to wspaniała zabawa dla rodziców i dziecka, w czasie której zacieśniane są wzajemne więzi;
  • zabawy sensoryczne prowadzone przez terapeutę, wspomagane ćwiczeniami wykonywanymi w domu, to efektowne wspieranie rozwoju dziecka.
  • pomysłowość i kreatywność uczestników przedsięwzięcia była imponująca.

Przygoda z innowacją będzie dla uczniów początkiem  przygody i wierzymy, że zabawy sensoryczne  będą im towarzyszyły przez wiele lat i rozwijały ich umysł, kreatywność, umiejętności komunikacyjne i dawały im dużo radości.


zobacz więcej zdjęć

zobacz film

zobacz prezentację

Opracowała: Beata Molenda i Dorota Maciąg