,,Gramy zmysłami” -wyniki ewaluacji
W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole realizowany był Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Gramy zmysłami’’.
Projekt w formie innowacji programowo – metodycznej realizowany był od 1 października 2023r. do 30 maja 2024r. na zajęciach pozalekcyjnych.
Nauczycielami realizującymi powyższe przedsięwzięcie były panie; Dorota Maciąg i Beata Molenda
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” było:
- innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci;
- tworzenie przez nauczycieli, specjalistów odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej;
Założone cele zostały osiągnięte i wszystkie zadania zostały wykonane.
Mocne strony projektu:
- aktywny udział w projekcie wszystkich dzieci,
- uwrażliwienie dzieci na bodźce zewnętrzne; dotykowe, smakowe, węchowe
- projekt jako źródło pomysłów do realizacji zagadnień z podstawy programowej.
Analizując ankiety wypełnione przez uczestników innowacji pedagogicznej ,,Gramy zmysłami” nasuwają się następujące wnioski:
Na pytanie: Czy podobały im się zajęcia ? Wszystkie dzieci jednogłośnie odpowiedziały, że tak.
Podobna odpowiedź pojawiła się przy pytaniu: Czy jeszcze raz wzięłyby udział w takich lub podobnych zajęciach? Jednogłośnie odpowiedziały, że tak.
Na pytanie: Jakie zajęcia podobały ci się najbardziej? Dzieci mogły dokonać wielokrotnego wyboru.
I tak, 100% uczestniczących w projekcie zaznaczyło 6 z pośród 8 zadań tematycznych, były to;
- Sensoryczny tor przeszkód
- Masa plastyczna
- Akademia smaku
- Brudna robota
- Sensoryczne jajko.
- Pudełko pełne rozmaitości.
Podsumowanie:
- zajęcia sensoryczne dla dzieci pobudzają nerwy odpowiedzialne za przekazywanie bodźców do mózgu, umożliwiając tym samym prawidłowe funkcjonowanie;
- dziecko zgłębia tajniki kształtów i kolorów, rozwija zmysły;
- uczy się pracować w grupie, poznaje reguły współdziałania i komunikacji;
- rozwijają się jego zdolności motoryczne, ale także stopniowo wycisza się;
- zabawa edukacyjna, która w sposób kontrolowany dostarcza dziecku wrażeń dotykowych, słuchowych, ruchowych, a nawet smakowych i dzięki takim aktywnościom dziecko łatwiej kontroluje percepcję swoich ruchów i ciała;
- integracja sensoryczna zapewnia właściwy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny,
- stymuluje percepcję wzrokową i słuchową;
- rozwija umiejętności motoryczne;
- wspomaga rozwój mowy;
- aktywizuje komunikację dziecka;
- także rozwija zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka;
- ćwiczenia sensoryczne w domu to doskonałe dopełnienie zajęć prowadzonych przez terapeutę;
- to wspaniała zabawa dla rodziców i dziecka, w czasie której zacieśniane są wzajemne więzi;
- zabawy sensoryczne prowadzone przez terapeutę, wspomagane ćwiczeniami wykonywanymi w domu, to efektowne wspieranie rozwoju dziecka.
- pomysłowość i kreatywność uczestników przedsięwzięcia była imponująca.
Przygoda z innowacją będzie dla uczniów początkiem przygody i wierzymy, że zabawy sensoryczne będą im towarzyszyły przez wiele lat i rozwijały ich umysł, kreatywność, umiejętności komunikacyjne i dawały im dużo radości.
zobacz więcej zdjęć
zobacz film
zobacz prezentację
Opracowała: Beata Molenda i Dorota Maciąg