Wycieczka – Góry Świętokrzyskie

Dnia 16.06.21 r. klasy IV-VIII pod opieką wychowawców były na wycieczce w Górach Świętokrzyskich. Celem wyjazdu było poznanie osobliwości przyrodniczych tych gór oraz ich okolic, obejrzenie różnorodności gatunkowej Świętokrzyskiego Parku Narodowego oraz walorów turystycznych tego regionu.

Naszą podróż rozpoczęliśmy w dobrych humorach i już po dwóch godzinach dotarliśmy do Świętej Katarzyny.

Wedlug legendy miejscowość założył rycerz Wacławek osiadły tu Ok.1399r. jako pustelnik i wybudował drewniany kościół pw. Świętej Katarzyny. Na jego miejscu biskup krakowski Jan Rzeszowski ufundował w lata 1471-1478 klasztor Bernardynów. Od 1815r. są tu również bernardynki przybyłe z Drzewicy.

Idąc przepięknym szlakiem pieszym zdobyliśmy najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich – Łysicę (612m n.p.m.), który należy do Korony Gór Polskich.

Następnie udaliśmy się do Chęcin zwiedzać ruiny zamku, podziwiać okolice z punktu widokowego, a z okien autobusu oglądaliśmy kamieniołom na Górze Rzepce.

Rezerwat Góra Rzepka obejmuje masyw Góry Rzepki i Beyliny oraz ścianę kamieniołomu Korzecko. Chronione są w tym miejscu najstarsze ślady górnictwa kruszcowego związanego z ołowiem i srebrem. Ślady te widoczne są w postaci owalnych dołów. Natomiast w kamieniołomie wydobywane były dolomity i wapienie dewońskie. W chwili obecnej w jego ścianie można obserwować żyły kalcytowe oraz procesy krasowe. Na dnie kamieniołomu powstało w 2015 roku Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej Uniwersytetu Warszawskiego. Wśród chronionej flory wyróżnić można dziewięćsił bezłodygowy.

Zamek Królewski w Chęcinach wzniesiono na skalistym wzgórzu (367 m n.p.m.) na przełomie XIII i XIV wieku z inicjatywy Wacława II – króla Czech i Polski. Składał się on z części reprezentatywnej, części dla służby z pomieszczeniami gospodarczymi oraz słynnego skarbca. Zamek doceniano także za wyjątkowo wysokie walory obronne. W wieży wschodniej mieści się punkt widokowy, skąd przy ładnej pogodzie widać wierzchołki Tatr.

W chwili zwiedzania zamku rozbrzmiewała muzyka średniowieczna, a my poznawaliśmy dawne zwyczaje i zawody: rycerza, woja, giermka, damy dworu, rzemieślnika. W ten sposób zrealizowane zostały treści programowe dotyczące doradztwa zawodowego.

W drodze powrotnej zmęczeni, ale pełni pozytywnej energii zatrzymaliśmy się na ciepły posiłek.
Dzięki wspaniałej pogodzie plan naszego wyjazdu został w pełni zrealizowany. Wycieczka pokazała nam, że nasz kraj jest piękny i warto  zwiedzać jego zakątki.

zobacz więcej zdjęć

Opiekunki wycieczki: Dorota Maciąg, Elżbieta Krajewska, Beata Zygmunt, Agnieszka Kowal.