WDŻ KL.IV


08.02.2021


lekcja nr.19 (ostatnia) Temat: Internet świat prawdziwy czy nieprawdziwy?

Cele: Internet – wynalazkiem XX wieku.

Zalety Internetu – korzyści w zdobywaniu wiedzy i utrzymywanie relacji międzyludzkich. Czas wolny i rozrywki w Internecie i w realu. Jak nie dać się wciągnąć w sieć – czyli o niebezpieczeństwie
uzależnienia od internetu. Uświadom sobie, że bardzo potrzebna jest wiedza na temat
świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków społecznego przekazu jakim jest
Internet. https://youtu.be/OSb4xcjeF0s https://youtu.be/on08z78OOuE

01.02.2021


Lekcja 18                      Temat: Dobre wychowanie.

Zastanów się i uzasadnij, dlaczego zwroty grzecznościowe (np. proszę, dziękuję, przepraszam) ułatwiają życie. Przedstaw dobre maniery w praktyce: w relacjach z najbliższymi, w domu, szkole i miejscach publicznych. Określ również dobór stosownego ubioru w różnych miejscach i sytuacjach np.: strój na akademię szkolną. Uświadom sobie, że: znajomość zasad dobrego wychowania jest przydatna w życiu każdego, również młodego
człowieka.


25.01.2021


Lekcja 17

Temat: Koleżeństwo.

Cele : Atuty koleżeństwa; umiejętność tworzenia relacji międzyludzkich. Istota koleżeństwa; czym jest koleżeństwo? Cechy dobrego kolegi / dobrej koleżanki. Po obejrzeniu prezentacji zastanów się jakie cechy powinien posiadać dobry kolega\ koleżanka. Powodzenia . https://youtu.be/miluE09IIyY

18.01.2021


Lekcja 16 Temat: Jeszcze raz o intymności i godności .

Cele: sytuacje, które mogą być krępujące i które zawstydzają. Granice własnej bliskości. Sytuacje intymne
czyli poszanowanie własnej sfery życia. Skrywane uczucia i zaufanie. Zapoznaj się z
prezentacją ,, Intymność” ( link poniżej) następnie uświadom sobie: czym jest intymność, rozróżnij
kontakty społeczne, które wymagają różnych stopni bliskości fizycznej.
nagranie


21.12.2020


Temat: Świętujemy. Dobre wychowanie.

Cele: Zasady dobrego wychowania, dobre maniery, savoir-vivre – istotnymi wartościami w procesie wychowania i bezkonfliktowego życia w społeczności i rodzinie. Umiejętność świętowania: szacunek , radość. Odpowiedni ubiór w różnych sytuacjach życiowych; umiar i schludność. Zapamiętaj, że: znajomość zasad dobrego wychowania jest przydatna w życiu każdego, również młodego człowieka.


14.12.2020


Temat: Koleżeństwo.

Cele: czym jest koleżeństwo? Cechy dobrego kolegi /dobrej koleżanki. Lider grupy – jaki może być?; jakiego można uznać za autorytet? Asertywność; dlaczego czasem trzeba odmawiać. Uświadom sobie, że: obawy rodziców związane z wyborem kolegów i koleżanek mają swoje uzasadnienie.


07.12.2020

Temat: Obrona własnej intymności ( grupa dz.)

Cele: Sytuacje, które mogą naruszać naszą intymność. Potrzeba dystansu wobec obcych ludzi. Zapamiętaj, że należy natychmiast zgłaszać sytuacje, w których grozi skrzywdzenie, należy zachować czujność w kontaktach z osobami nieznajomymi.


30.11.2020


Temat: Intymność ( gr. Chłopcy.)

Uzasadnij potrzebę nieufności i dystansu wobec obcych ludzi. Zapamiętaj , że każdy człowiek ma prawo do własnej intymności i nietykalności osobistej oraz szacunku do własnego ciała.


23.11.2020

Temat: intymność ( gr. Dz)

Uzasadnij potrzebę nieufności i dystansu wobec obcych ludzi. Zapamiętaj , że każdy człowiek ma prawo do własnej intymności i nietykalności osobistej oraz szacunku do własnego ciała.


16.11.2020


Temat: Przekazywanie życia gr chłopców.

Zastanów się i porozmawiaj z rodzicem czy: okres dojrzewania jest czasem przygotowania się organizmu mężczyzny do podjęcia w przyszłości funkcji macierzyńskiej i ojcowskiej. Określ, czym jest macierzyństwo i ojcostwo.


09.11.2020


Temat: Przekazywanie życia gr dz.

Zastanów się i porozmawiaj z rodzicem czy:
okres dojrzewania jest czasem przygotowania się organizmu kobiety i mężczyzny do podjęcia w
przyszłości funkcji macierzyńskiej i ojcowskiej. Określ, czym jest macierzyństwo i ojcostwo.

02.11.2020


Człowiek istota płciowa.                                                                                                                                                                               – odpowiedz na pytanie : jak dziś postrzegane są role kobiece i męskie np.: mam opiekuje się małym dzieckiem, przygotowuje obiad itp. Tata pomaga w obowiązkach… spełnia funkcję ekonomiczną : pracuje.

-ćwiczenie: „aby w domu było lepie” – posprzątaj pokój, pomóż mamie w codziennych obowiązkach np. opieka nad rodzeństwem, przygotowanie obiadu  itp. Na pewno będzie lepiej a  rodzice docenią twoją pracę. Powodzenia.


ROK 2020/2021


Informacja

Od dnia 20.05. tematy z Wychowania do życia w rodzinie będą osobno dla dziewczynek i osobno dla chłopców.

Temat dla dziewczynek będzie przesłany dla każdej uczennicy na
pocztę mailową, za tydzień dla chłopców.


13.05.2020

Savoir-vivre – sztuką życia w różnych sytuacjach .

Odpowiedz ustnie na pytania: Czy savoir-vivre jest  sztuką życia w różnych sytuacjach? w życiu rodzinnym, w szkole, w miejscach w miejscach publicznych np.: w środkach komunikacji, w kinie, teatrze, w sklepie.

Informacja: od dnia 20.05. rozpoczynamy tematy zajęć osobno dla dziewczynek i osobno dla chłopców. Tematy będą wysyłane na pocztę mailową.


06.05.2020

Temat: Dobre wychowanie.

Uzasadnij, dlaczego zwroty grzecznościowe (np. proszę, dziękuję, przepraszam) ułatwiają życie.

Stosuj  dobre maniery w praktyce: w relacjach z najbliższymi, w domu, szkole i miejscach publicznych.

Określ dobór stosownego ubioru w różnych miejscach i sytuacjach np.: akademia w szkole, wyjście na boisko, na rodzinną uroczystość, na zakupy.

Zapamiętaj , że  znajomość zasad dobrego wychowania jest przydatna w życiu każdego, również młodego człowieka.

 


 29.04.2020


Koleżeństwo.      

–  określ na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji , co to znaczy „być dobrym kolegą”, „dobrą koleżanką”,
– uzasadnij, że koleżeństwo przygotowuje do dojrzałej przyjaźni i miłości ( ustnie)
Pomocny, uczynny , dobry słuchacz, szczery, umiejący dotrzymać tajemnicy itp
– czy według Ciebie wymienione cechy są ważne dla budowania relacji koleżeńskich a potem przyjaźni? Pamiętaj również o tym , że najlepszymi przyjaciółmi  dla Ciebie są Twoi rodzice.
Życzę dobrych przyjaźni i  miłego majowego świętowania w gronie rodzinnym. 


 22.04.2020


 Ojcostwo i macierzyństwo.       

– na podstawie własnych obserwacji  zastanów się i porozmawiaj z rodzicami na temat: jaka jest rola mamy i taty w wychowaniu dziecka np.: tata pomaga, wspiera, dba o dobrą atmosferę, mama- opiekuję się noworodkiem, dba o porządek itp. Podejmij temat z rodzicami.   


15.04.2020 


   Człowiek istota płciowa.      

  1.   odpowiedz na pytanie : jak dziś postrzegane są role kobiece i męskie np.: mama opiekuje się małym dzieckiem, przygotowuje obiad itp. Tata pomaga w obowiązkach… spełnia funkcję ekonomiczną : pracuje.                                                                                 
  2.   ćwiczenie: „aby w domu było lepie” – posprzątaj pokój, pomóż mamie w codziennych obowiązkach np. opieka nad rodzeństwem, przygotowanie obiadu  itp. Na pewno będzie lepiej a  rodzice docenią twoją pracę. Powodzenia.   

08.04.2020


Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno-towarzyska, kulturowa i ekonomiczna.     

Odpowiedzcie ustnie na pytania:

  1.  jaki jest wkład i wysiłek  rodziców w zapewnieniu potrzeb bytowych rodziny,                                                                                         
  2. jakie są  walory czynnego odpoczynku wspólnie z  rodziną?                                                                                                                                 
  3. czy potrafię  zrezygnować  z postawy roszczeniowej i niektórych zachcianek?                       

Ćwiczenie wykonaj drobny upominek ( kwiatek, laurkę itp.) dla rodziców, dziadków lub rodzeństwa, obdaruj upominkiem… na pewno będzie dużo satysfakcji i radości. Rodzinnych Świąt życzę.


1.04.2020


Temat: Jesteśmy razem  –   funkcja rekreacyjno -towarzyska.         

– odpowiedz słownie na pytania : czy  dobrze zaplanowany i  zagospodarowany  czas wolny ma wpływ na miłą atmosferę domową?
i  na dobre samopoczucie w rodzinie?  Wymień    sposoby spędzania wolnego czasu  w rodzinie np.:.. wspólne gry planszowe itp..  Zaplanuj spędzenie wolnego czasu np.:  zabawa z rodzeństwem, wykonanie wspólnego rysunku z rodzicami.. ,oglądanie ciekawego programów TV. Na pewno będzie miło.


25.03.2020


Temat: Miłość, która scala – funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna. 

– Praca plastyczna „Mój  rodzinny dom”.     Przedstaw na rysunku moją rodzinę i podpisz pokrewieństwo.