Zielona Szkoła – ,,Szlakiem Ducha Gór”

,,Wyszliśmy z klasy,
By pójść do innej,
Tam podłogą  – ziemia,
Dachem – niebo,
Oknem – chmury,
A drzwiami  – słońce”

Najlepszą okazją do poznania tego , co nasz otacza, uczenia się życia wśród innych są śródroczne wyjazdy połączone z nauką – Zielona lub Biała Szkoła. Dla wielu dzieci jest to jedyna forma wypoczynku poza domem, a dla wszystkich stanowią okazję do poznania tego, co nas otacza, uczenia się życia w grupie, odkrywania nowych pasji. To właśnie  zapewnia Zielona Szkoła, która jest szansą na wypoczynek połączony z nauczaniem.
W tym roku postanowiliśmy, że swoje kroki skierujemy w góry, a konkretnie w Karkonosze. W podróż wyruszyliśmy 5 czerwca,  a miejscem docelowym miała być Szklarska Poręba.
Na przygodę wybrali się uczniowie klasy III, IV, V i VI wraz  z wychowawcami; Dorotą Maciąg, Elżbietą Krajewską i Beatą Molendą.

Wrocław, a konkretnie ZOO i Afrykarium to jedna z niespodzianek jaka czekała nas po drodze. Miejsce to, jak się później okazało, pełne wrażeń, emocji i niespodzianek. Uczniowie nasi ,,przenosząc się” z kontynentu na kontynent mogli podziwiać faunę i florę całego świata.

Zachwytom nie było końca. Po wrocławskich harcach udaliśmy się prosto do Szklarskiej Poręby, gdzie w pensjonacie spędziliśmy 6 cudownych i pełnych przygód dni.
Pierwszym wyzwaniem, jakim mieliśmy sprostać, była wędrówka piesza na Wodospad Kamieńczyka) oraz Wodospad Szklarki

Wtorek upłynął nam bardzo szybko. Zmęczeni, ale pełni wrażeń czekaliśmy na następny dzień – wyjazd autokarem do Karpacza.                   Tu, w Muzeum Ducha Gór, poznaliśmy wszystkie karkonoskie tajemnice i choć na chwile mogliśmy ,,przenieść się” w czasy kiedy Duch Gór ustanawiał swoje prawa. Ale to nie był koniec zwiedzania….Muzeum i Wystawa Klocków Lego, to było coś co zachwyciło każdego. Wszyscy obecni mogli oglądać, rozmieszczone na dwóch piętrach, makiety – dzieła rąk ludzkich, między innymi ; 1,5 metrowy Minionek, statek kosmiczny Star Wars, Gwiezdne Wrota lub postać Ducha Gór. Eksponaty te cieszyły oko i uruchamiały wyobraźnię, Uwieńczeniem pobytu była możliwość zbudowania  z klocków wymyślonego przez siebie eksponatu oraz możliwość gry na konsolach.
Czwartek przywitał nas piękną pogodą i następną atrakcją, jaką był pobyt w Żelaznym Tyglu Walońskim. Uczniowie nasi mogli poznać jeden dzień z życia robotnika walońskiego i sami na ,,własnej skórze”  doświadczyć trudu ciężkiej pracy.

Pobyt w Żelaznym Tyglu to także  poszukiwanie skarbu i warsztaty; chłopcy poznali tajniki garncarstwa, dziewczynki sekret zaplatania bransoletek.

Na koniec wszyscy poczęstowani zostali kiełbaską z grilla i wiejskim chlebem z masłem.

Po tak pracowitym i pełnym niespodzianek dniu starczyło jednak siły na ,,taneczny relax”  i wieczór spędziliśmy w tanecznym pląsie.

Leśna Huta to następny punkt na naszej mapie atrakcji karkonoskich. W hucie na naszych oczach wykonano  ręcznie formowane szkło barwione w masie. Mogliśmy obserwować wytop różnych form szklanych od ozdób po wazony i naczynia.

Hutnicy używali  przy tym dawnych narzędzi i form kuglerskich, co przydaje produkowanym tutaj przedmiotom dodatkowego waloru rzemieślniczej perfekcji. Na koniec, w sali warsztatowej, uczniowie nasi mogli własnoręcznie ozdobić szklankę, szlifując ja dowolnie przez siebie wybranym wzorem.

Uwieńczeniem naszego 7 – dniowego pobytu w Szklarskiej Porębie był wyjazd do Term Cieplickich w Jeleniej Górze Tu czekał na nas kompleks basenowy z krytym i otwartym basenem oraz licznymi atrakcjami wodnymi; zjeżdżalnie, sztuczne fale, hydromasaże.

Wszystko co dobre szybko się kończy i nasza ,,objazdowa” Zielona Szkoła również dobiegła końca. W niedzielny poranek wszyscy spakowani, pełni wrażeń i wspomnień udaliśmy się w drogę powrotną.
Zamek w Książu i Palmiarnia, którą zwiedziliśmy jadąc do domu, były ,,wisienką na torcie” naszego pobytu na Zielonej Szkole.