W pierwszym półroczu roku szkolnego 2018/2019 uczniowie klasy III pod opieką wychowawczyni Bożeny Walczak wzięli udział w IX edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, realizowanym przez Fundację Banku Ochrony Środowiska pod patronatem honorowym Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser – Duda. Jest to ogólnopolski projekt wpisany w podstawy programowe MEN, którego głównym celem jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Uczniowie klasy III zarejestrowani jako zespół pod nazwą „Kalafiorki” uczestniczyli w etapie jesiennym.
Odbyły się zajęcia na temat „Warzywa i owoce na co dzień i od święta”. Dzieci uświadomiły sobie, jakie cechy, wartość odżywczą i jaką rolę odgrywają one w codziennej diecie. Uczniowie rozwiązywali zagadki, układali wierszyki, przynosili i prezentowali ulubione owoce i warzywa, przygotowali inscenizację utworu J. Brzechwy „Na straganie” oraz piosenkę „Jedz warzywa”, które zaprezentowali na apelu szkolnym swoim koleżankom i kolegom oraz obecnym rodzicom.
Brali też udział w konkursach: „Czy wiesz, co jesz?”, „Czy wiesz, co to jest?”, „Najładniejszy napisany wiersz” i „Najlepszy plakat”. Przez tydzień sprawdzali, jakie warzywa i owoce spożywali, a potem w klasie dzielili się swoimi notatkami. To był bardzo udany owocowo – warzywny tydzień, na pewno będziemy go kontynuować, gdyż każdy chce być silny i zdrowy.
Drugi realizowany przez nas blok to „Woda na zdrowie”. Wśród różnych form realizacji znalazły się:
- Burza mózgów: „Woda kojarzy mi się…………..”
- Przeprowadzenie doświadczenia „Rośliny w różnych warunkach życiowych”.
- Zabawy edukacyjne „Ile jest wody?”, „Woda jak lustro” .
- Pogadanki i wysłuchanie opowiadania pt”Choroba żaby Matyldy”.
- Konkurs – „Reklama wody” stworzenie przez uczniów reklamy w formie plakatów, zachęcających do zrezygnowania ze słodkich napojów na rzecz wody.
Zadaniem nauczyciela było przekazanie dzieciom wiedzy na temat roli wody w życiu człowieka oraz ukształtowanie nawyków picia wody. Realizacja wszystkich zadań dokumentowana była szczegółowo w witrynie internetowej organizatora. Etap jesienny wymagał opracowania i wysłania kilku raportów wraz z dokumentacją zdjęciową, która stanowiła podstawę do zaliczenia zadań. Dzięki naszej wspólnej i wytrwałej pracy osiągnęliśmy sukces w postaci uzyskania bardzo dużej ilości punktów.
Czas wspólnej zabawy minął, a wiadomości zdobyte podczas pracy z pewnością pomogą zadbać o zdrowe odżywianie, regularną aktywność fizyczną i picie wody. Mam nadzieję, że wysiłek zaprocentuje na przyszłość.
Opracowała: Bożena Walczak