Dzieci z natury są małymi naukowcami, którzy przywykli do poznawania świata poprzez doświadczenie, a dopiero później – poprzez wiedzę i objaśnienia dorosłych.

W październikowy czwartek uczniowie klasy trzeciej stali się „ badaczami” czynności życiowych drożdży. Do wykonania doświadczenia przygotowaliśmy : butelkę, ciepłą wodę, drożdże , cukier i balon.


Drożdże wsypaliśmy do butelki, dodaliśmy cukier i zalaliśmy ciepłą wodą.


Na koniec na butelkę założyliśmy balonik i obserwowaliśmy co będzie się działo. Uczniowie wraz z wychowawczynią wykonali bezpieczne doświadczenie pokazujące, że drożdże to żywe organizmy, dla których źródłem energii jest cukier, a powstający w reakcji gaz – dwutlenek węgla – unosi balonik do góry.

Wnioski z doświadczenia:
- Drożdże są organizmami żywymi:
Do wzrostu i rozwoju potrzebują odpowiedniego środowiska, a konkretnie ciepła i pokarmu.
- Cukier jest pożywką dla drożdży:
Drożdże rozkładają cukier w procesie fermentacji.
- Drożdże produkują dwutlenek węgla (CO₂):
Podczas rozkładu cukru powstaje dwutlenek węgla, który jako gaz wypełnia butelkę i nadmuchuje balon.

W klasie była przyjemna, twórcza atmosfera, a emocje często nie do opanowania. Doświadczenie stanowiło punkt wyjścia do omówienia roli drożdży w przemyśle spożywczym i ich wykorzystania w gospodarstwie domowym. Uczniowie uznali zajęcia za atrakcyjne i godne powtórzenia. To cieszy, kiedy nauka sprawia przyjemność.
Opracowała: Anna Płatos
