Nauka przez doświadczenie


Dzieci z natury są małymi naukowcami, którzy przywykli do poznawania świata poprzez doświadczenie, a dopiero później – poprzez wiedzę i objaśnienia dorosłych.

W październikowy czwartek uczniowie klasy trzeciej stali się „ badaczami” czynności życiowych drożdży. Do wykonania doświadczenia przygotowaliśmy : butelkę, ciepłą wodę, drożdże , cukier i balon.

oplus_0

Drożdże wsypaliśmy do butelki, dodaliśmy cukier i zalaliśmy ciepłą wodą.

Na koniec na butelkę założyliśmy balonik i obserwowaliśmy co będzie się działo. Uczniowie wraz z wychowawczynią wykonali bezpieczne doświadczenie pokazujące, że drożdże to żywe organizmy, dla których źródłem energii jest cukier, a powstający w reakcji gaz – dwutlenek węgla –  unosi balonik do góry.

Wnioski z doświadczenia:

  • Drożdże są organizmami żywymi:

Do wzrostu i rozwoju potrzebują odpowiedniego środowiska, a konkretnie ciepła i pokarmu. 

  • Cukier jest pożywką dla drożdży:

Drożdże rozkładają cukier w procesie fermentacji. 

  • Drożdże produkują dwutlenek węgla (CO):

Podczas rozkładu cukru powstaje dwutlenek węgla, który jako gaz wypełnia butelkę i nadmuchuje balon.

W klasie była przyjemna, twórcza atmosfera, a emocje często nie do opanowania. Doświadczenie stanowiło punkt wyjścia do omówienia roli drożdży w przemyśle spożywczym i ich wykorzystania w gospodarstwie domowym. Uczniowie uznali zajęcia za atrakcyjne i godne powtórzenia. To cieszy, kiedy nauka sprawia przyjemność.


Opracowała: Anna Płatos