Przedszkolne podróże po Europie


W roku szkolnym 2024/2025 dzieci z oddziału przedszkolnego realizowały innowację pedagogiczną “Podróż po Europie”. Głównym celem innowacji było rozbudzenie ciekawości świata, poszerzenie kompetencji językowych poprzez poznawanie podstawowych zwrotów w języku narodowym zwiedzanego państwa oraz zapoznanie z ich kulturą, muzyką i obyczajami.

Przeprowadzonych zostało 17 zajęć, podczas których przedszkolaki uczestniczyły w rozmowach kierowanych dotyczących wysłuchanych legend, bajek, baśni oraz obejrzanych plansz przedstawiających najważniejsze zabytki danego kraju. Każde państwo poznawaliśmy zarówno od strony kulturalnej, jak i kulinarnej. I to strona kulinarna okazała być najbardziej interesująca, zwłaszcza, jeśli degustowany miał być deser.

Podczas zajęć dzieci dowiedziały się m.in., czym jest monarchia i jaka jest rola króla w dzisiejszych czasach. Próbowały również odpowiedzieć na pytanie, jak bardzo zmieniła się pozycja króla na przestrzeni lat. Wiele rzeczy było też dla przedszkolaków zaskoczeniem, jak na przykład to, że za wynalazcę frytek uważa się Belgów, a nie McDonalda. Z dużym zainteresowaniem oglądały również film przedstawiający wybuch wulkanu. Z Wikingiem Ragnarem odwiedzili wirtualne Muzeum Łodzi Wikingów w Oslo, gdzie mieli okazję zobaczyć, jak dawniej wyglądało  życie na terenach obecnej Norwegii i Szwecji.

„Podróż po Europie” była świetną okazją do poznania strony muzycznej i tanecznej zwiedzanych państw. W ten sposób dzieci poznały francuskiego Kankana, naszego polskiego poloneza, hiszpańskie flamenco czy portugalskie Fado. Hiszpańskie tańce tak bardzo przypadły do gustu dziewczynkom, że z jednym z nich wystąpiły podczas Szkolnego Dnia Europy.

Wszystkie podróże kończyły się wykonaniem pracy plastycznej bądź technicznej. W ten sposób powstała mi.in. Wieża Eiffla, brytyjski czerwony autobus, portret krecika czy holenderskie wiatraki.

Po przeprowadzonej innowacji dzieci zostały poproszone o zagranie w gry związane z symbolami poznanych państwa (“Ja mam… kto ma…? – wersja z flagami i symbolami, “Wytęż wzrok”, “Memory”, “Dopasuj do cienia”).

Przedszkolaki doskonale poradziły sobie z zadaniem. Pamiętały, które symbole należą do danego państwa i rozpoznały wszystkie flagi. Jako najważniejszy punkt podsumowania innowacji należy wskazać fakt, że dzieci z chęcią uczestniczyły w zajęciach i pytały, czy w przyszłym roku odwiedzimy inne kraje, a nawet Amerykę. Kto wie? W końcu świat stoi przed nami otworem.


zobacz więcej zdjęć

Opracowała: Karolina Zawadziak